Elisa LEONARDI

Docente a contratto di Psicologia dinamica [M-PSI/07]

Marino, F., Chilà, P., Failla, C., Minutoli, R., Vetrano, N., Luraschi, C., Carrozza. C.,  Leonardi, E., Busa, M., Genovese, S., Musotto, R., Puglisi, A., Arnao. AA., Cardella, G., Fama. FI., Cusimano, G., Vagni, D., Martines P., Mendolia, G., Tartarisco, G., Cerasa, A.,   Ruta, L., Pioggia, G. (2022). Psychological Interventions for Children with, Autism during the COVID-19 Pandemic through a Remote Behavioral Skills Training Program. Journal of Clinical Medicine11(5), 1194.

 

Aiello, S., Vagni, D., Cerasa, A., Leonardi, E., Carrozza, C., Famà, F. I., ... & Ruta, L. (2021). Autistic Traits and Empathy in children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), Autism Spectrum Disorder (ASD) and Co-occurring ADHD/ASD. Frontiers in Neuroscience, 1614.

 

Leonardi, E., Cerasa, A., Servidio, R., Costabile, A., Famà, F. I., Carrozza, C., ... & Ruta, L. (2021). The Route of Stress in Parents of Young Children with and without Autism: A Path Analysis Study. International Journal of Environmental Research and Public Health18(20), 10887.

 

Tartarisco, G., Cicceri, G., Di Pietro, Leonardi, E., D., Aiello, S., Marino, F., ... & Ruta, L. (2021). Use of Machine Learning to Investigate the Quantitative Checklist for Autism in Toddlers (Q-CHAT) towards Early Autism ScreeningDiagnostics, 11,574.

 

Leonardi, E., Cerasa, A., Famà, F. I., Carrozza, C., Spadaro, L., Scifo, R., ... & Pioggia, G. (2020). Alexithymia Profile in Relation to Negative Affect in Parents of Autistic and Typically Developing Young Children. Brain Sciences10(8), 496.

 

Ruta, L., Chiarotti, F., Arduino, G. M., Apicella, F., Leonardi, E., Maggio, R., ... & Tartarisco, G. (2019). Validation of the Quantitative CHecklist for Autism in Toddlers (Q-CHAT) in an Italian clinical sample of young children with Autism and Other Developmental Disorders. Frontiers in Psychiatry, 10, 488.

 

Ruta, L., Arduino, G. M., Gagliano, A., Apicella, F., Leonardi, E., Famà, F. I., ... & Allison, C. (2019). Psychometric properties, factor structure and cross-cultural validity of the quantitative CHecklist for autism in toddlers (Q-CHAT) in an Italian community setting. Research in Autism Spectrum Disorders64, 39-48.

 

Ruta, L., Famà, F.I., Bernava, G. M., Leonardi, E., Tartarisco, G., Falzone, A., Pioggia, G., Chakrabarti, B. (2017). “Reduced preference for social rewards in a novel tablet based task in young children with Autism Spectrum Disorders” (2017). Scientific Reports, 7, 3329. DOI:10.1038/s41598-017-03615-x.

 

Leonardi, E., Carrozza, C., Famà, F., Spadaro, L., Busà, M. (2016). Riconoscimento e regolazione delle emozioni nei soggetti con Autismo: il caso dei Serious Game. AISC (Mid-Term 2016 – Napoli). Marco Cruciani, M., Gigliotta, O., Marocco, D., Miglino, O., Moretti, S., Ponticorvo, M., Rubinacci, F. (a cura di). (2016). Apprendimento, cognizione e Tecnologia. Editore: Università degli Studi di Napoli Federico II, Napoli 2016, ISBN-9788890453984.

 

Carrozza, C., Famà, F.I., Leonardi, E., Pennisi, P., Spadaro, L. (2015). Autismo e pragmatica clinica: dalla Teoria della Rilevanza alla Teoria della Motivazione Sociale. ORIGINI IMMAGINARI ETICHE – CODISCO 2015, Corisco Edizioni. Il linguaggio delle Scienze Cognitive.

 

Leonardi, E. & Gangemi, A. (2015). Come il Broad Autism Phenotype e l’Autism Spectrum Disorder influenzano la relazione madre-bambino. AISC (Mid-Term 2015 – Palermo). NeaScience, Giornale Italiano di Neuroscienze, Psicologia e Riabilitazione. Anno2, Vol.7. ISSN2282-6009.

 

Castorina, S., Mendorla, G., Leonardi, E. (2012). Filottete: inganno e disinganno, Quaderni interdisciplinari sulla pensabilità, re_edizione, Catania, p. 20-36.

 

VISUALIZZA GLI INSEGNAMENTI DALL'A.A. 2022/2023 AD OGGI

Anno accademico 2021/2022


Anno accademico 2020/2021


Anno accademico 2019/2020


Anno accademico 2018/2019


Anno accademico 2017/2018
VISUALIZZA LE TESI
N.B. l'elevato numero di tesi può incidere sul tempo di caricamento della pagina