Roberta PIAZZA

Professoressa di I fascia di PEDAGOGIA GENERALE E SOCIALE [M-PED/01]

Roberta Piazza, dottore in Pedagogia (Università di Napoli), è professore ordinario di Pedagogia generale e sociale presso l'Università di Catania. 

Insegna Pedagogia di comunità, Educazione degli adulti e Progettazione pedagogica (LM) presso il Dipartimento di Scienze della formazione (DISFOR). 

È stata presidente del Corso di laurea in Scienze dell’educazione e della Formazione. È direttore del Centro di ricerca universitario sul community engagement - CURE (Community University Research Engagement). Dal 2017 al 2019 è stata delegata del Rettore per la Formazione continua e il lifelong learning. 

Direttore associato in Europa del Pascal Observatory (Place management, Social Capital and Learning Region, www.pascalobservatory.org) (2014), è co-coordinator del Research Network 4 "National Strategies for Lifelong Learning" dell’ASEM Education and Research Hub for Lifelong Learning (ASEM LLL Hub) (http://asemlllhub.org/researchnetworks) e componente del Comitato scientifico di Lucca learning city UNESCO. 

È componente del direttivo della RUIAP (Rete Universitaria Italiana per l’Apprendimento Permanente) (2018-2021) (https://www.ruiap.it/chi-siamo/organi/). 

Ha partecipato a diversi progetti europei sulle learning city, sull'apprendimento permanente, sull'orientamento e sul riconoscimento degli apprendimenti pregressi, sull’apprendistato, sulla formazione dei docenti. Esperta Peer Reviewers for Italian Scientific Evaluation (RePRISE), ha svolto attività quale valutatrice per la Commissione Europea dei bandi HORIZON 2020 e dal 2015 è stata nominata come esperta dall’Anvur per la valutazione della Terza Missione delle Università ed esperta della valutazione (CEV). È external examiner per il Postgraduate Diploma in Education programme (2018-2020, 2020-2022) dell’Education University di Hong Kong. 

Esperta Peer Reviewer per la Valutazione Scientifica Italiana (RePRISE), è revisore e membro del Panel SH3 per la Commissione Europea (ERC 2020, 2021). È stata esaminatrice esterna per il programma Postgraduate Diploma in Education (2018-2020, 2020-2022) presso l'Education University di Hong Kong.

 

 

 


2017 –: Full Professor of Education, Department of Educational Sciences, University of Catania
2006-2017: Associate Professor of General and Social Pedagogy at the Faculty of Education of the University of Catania 
2004-2006: Researcher of General and Social Pedagogy at the Faculty of Education of the University of Catania
2002-2004: Post PhD grant in Education, University of Catania – Faculty of Education
1999-2002: PhD, University of Catania – Faculty of Education 
1993-2004: Senior secondary school teacher of Italian, Latin, History and Geography
1991-1993: Tenured primary school teacher
1988-1991: Teacher of Italian, History, Geography at the Teachers' School

Academic responsibilities
2023-: Vice-President of the School of Higher Education for Teachers of the University of Catania (December 2023-)
2018-2022: Coordinator teaching activities of the Degree course in Educational Sciences, University of Catania
2018-: Scientific coordinator of the University Commission for the validation and the recognition of skills in continuing education courses for working adults 
2016-: Director of the University Research Centre on Community Engagement - CURE (Community University Research Engagement) (2016-)
2017-2019: Rector’s Delegate for Continuing Education and Lifelong learning
2016-: Delegate to represent the University at the General Assemblies of RUIAP (Italian University Continuing Education Network) and EUCEN (European University Continuing Education Network) (2017-)
2011-2015: Coordinator of University Postgraduate Course in Expert in job Placement Services

Participation in doctoral colleges
Educational processes, theoretical-transformative models and research methods applied to the territory, University of Catania (2020-)
Learning and innovation in social and work contexts, University of Siena (2019/20)
Cultural heritage, education and territory, University of Tor Vergata (Rome) (2017/18); Comparative studies: languages, literatures, education, University of Tor Vergata (Rome) (2016/17 and 2015/6) 
Humanistic Studies, University of Tor Vergata (Rome) (2013/4- 2012/13)
International Doctorate in Educational Sciences, University of Tor Vergata (Rome), in consortium with the University of Granada (2009-2012)

Quality assurance expert and examiner
2019-: External experts for European Commission to assist in the evaluation of grant applications and projects
2018-2022: President of the quality assurance committee for the egree course in Educational Sciences, University of Catania
2018-2022: External examiner for the Postgraduate Diploma in Education (Professional and Vocational Education) Faculty of Education and Human Development, University of Hong Kong 
2017-2022: Quality assurance evaluator on a national level for undergraduate and post graduate programs in Education by the National Agency of University Evaluation (ANVUR 2017-2019) and for evaluations of new programmes (2018-)
2016-: Expert for Italian Scientific Evaluation (RePRISE), Ministry of University Research (MIUR)

Membership
2021-: Member of the Scientific Committee of UNESCO Lucca learning city
2020-: Co-Coordinator of the Research Network 4 "National Strategies for Lifelong Learning" of the ASEM Education and Research Hub for Lifelong Learning (ASEM LLL Hub)
2018- : Member of the Executive Board of RUIAP, Network of Italian Universities for Lifelong Learning (2018-2024)
2014-: Associate Director in Europa di Pascal Observatory (Place management, Social Capital and Learning Region, www.pascalobservatory.org)
2006-2011 Member of Executive board of Carip (Center for Continuing Education) of the University of Catania

Participation to Editorial Boards 
Member of the Journal Scientific board LLL - Focus on Lifelong Lifewide Learning (2016-)
Member of the Journal Editorial board of the book series CHIRONE. Processi e progetti educativi e di sviluppo nelle differenti età e nei diversi contesti di vita, directed by Liliana Dozza e Isabella Loiodice (Junior-Bergamo Publishers) (2014)
Director of the book series Learning Culture. Collana di studi e ricerche sul Lifelong learning (ARACNE Publisher) (2013-)
Member of the Journal Editorial board I problemi della pedagogia (2012-)

Visiting professor
University of Glasgow, Scotland (25/03-28/03/2013) (30/07-03/09/2015) (5/08-31/08/2016), (5th August-16th August 2019)
University of East China Normal University, China (5th of March-19th of March 2018)
PNU, Normal University of Philippines, Manila, Philippines (August 2018)
University of Cantabria, Spain (2021-2023)
Research fellows, University of Limerick, Ireland (August 2012)

Teaching activities (selected)
Adult Education (1st and 2nd level) (2006-), Pedagogy (1st  level) (2010-), Educational Planning (2nd level) (2021-), Social Pedagogy (1st level) (2007-2011), Pedagogy of Lifelong learning (2nd  level) (2008-2010), European policies on Lifelong learning (1st level) (2013); Pedagogy for special teachers, teachers training courses (2006-)

 

Ultimo aggiornamento: 15/04/2024

VISUALIZZA LE PUBBLICAZIONI
N.B. l'elevato numero di pubblicazioni può incidere sul tempo di caricamento della pagina
VISUALIZZA GLI INSEGNAMENTI DALL'A.A. 2022/2023 AD OGGI

Anno accademico 2021/2022


Anno accademico 2020/2021


Anno accademico 2019/2020


Anno accademico 2018/2019


Anno accademico 2017/2018


Anno accademico 2016/2017


Anno accademico 2015/2016

Reserach projects (last 5 years)

Coordinator of the local unit PRIN 2022 PNRR, Linea SUD: A multidisciplinary approach for aNalysis and percepTion of envIronmentaL and natural rIsks for enhanced social awarenesses in Part of Southern Italy (2023-2025). 

Co-coordinator of the project  Gender Equity and Inclusion in Lifelong Learning Policies and Opportunities in the Workplace for Professional Advancement, funded by ASEM Lifelong Learning Research Network # 4: National Strategies for Lifelong Learning (2023)

Membro del Comitato scientifico del Progetto di qualificazione e aggiornamento delle competenze del personale docente, sui processi di apprendimento, sull'innovazione e sulle metodologie didattiche dell’Ateneo di Catania (2018-2019, I e II edizione); responsabile scientifica della misura per docenti del primo anno dei Corsi di studi triennali e a ciclo unico dell’Ateneo (2018-2019, I e II edizione); incaricata dell’attività formativa del modulo Pratiche riflessive in comunità di apprendimento, nell'ambito del Progetto formativo Staff developement per docenti Senior (2018-2019, I e II edizione). Il Progetto di qualificazione e aggiornamento è stato interamente finanziato dal MIUR

Coordinator of the local unit (2021-2023) STEAM+ Skill Development in early Childhood Education and Care in Europe KA227 – Partnership for Creativity of the Erasmus + - 2020-1-HU01-KA227-SCH-094051

Coordinator of the local unit (2020-2023) J. Monnet networks Social and scientific innovation to achieve the sustainable development goals 620739-EPP-1-2020-1-AU-EPPJMO-NETWORK. Grant 375.000 euro 

Co-coordinator of the project  (with prof. M. Caserta, Unict)  Jersey Roots Global Reach: Rutgers as a Center for an International Organization, capofila Rutgers, The State University of New Jersey, che ha finanziato il progetto ($6,000.00). Il progetto ha l’obiettivo di sviluppare comportamenti responsabili e collaborativi tra i giovani a Catania, in modo da favorire la sostenibilità economica e ambientale.

Coordinator of the local unit AIM – Accessible Information Material KA2 - Cooperation for innovation and the exchange of good practices KA204 - Strategic Partnerships for adult education (2019-2021) (n. 2019-1-IT02-KA204-063185).

Coordinator of the local unit  SUPER – Percorsi di orientamento e tutorato per promuovere il successo universitario e professionale, nell’ambito del progetto Piani di Orientamento e Tutorato (POT) 2017-2018, 2020. 

Coordinator of the local unit Erasmus + KA2, The Unteachables- Helping the new generations of school teachers turn increasingly unteachable young students into young learnables (Project 2018-1-DK01-KA203-047061) (2018-2020)

 

 

TERZA MISSIONE

  • Organizzazione di una giornata di visita del Dipartimento e di una lezione per gli studenti della scuola elementare (Leonardo da Vinci) sul lavoro dell’archeologo, tenuta dal prof. Orazio Palio (2010-2011).
  • Verso una learning city, invitata, alla Terza edizione del Festival dei Saperi La città che apprende, Scandicci, 29-30 Novembre 2013, organizzata da EdaForum in collaborazione col Comune di Scandicci e la Regione Toscana http://www.comune.scandicci.fi.it/index.php/eventi/3486-29-e-3011-allacciaiolo-il-festival-dei-saperi.html.
  • Co-coordinamento scientifico delle attività legate alla costituzione dell’Urban center di Acireale e alla realizzazione del progetto Acireale learning city (luglio 2015-2017). 
VISUALIZZA LE TESI
N.B. l'elevato numero di tesi può incidere sul tempo di caricamento della pagina