PEDAGOGIA GENERALE E DI COMUNITA' CON LABORATORIOModule PEDAGOGIA GENERALE E DI COMUNITA'
Academic Year 2022/2023 - Teacher: Roberta PIAZZAExpected Learning Outcomes
The Pedagogy course is aimed at getting students to acquire knowledge on the topics of education and training both from the theoretical point of view and in reference to the methodological aspects of the discipline.
The educational objectives are as follows:
to define and identify the theoretical and methodological foundations of pedagogical knowledge
to know and be able to use the basic vocabulary of pedagogy
to acquire analysis skills of different training system (formal, non-formal, informal and territorial) and of different educational needs (in relation to different age groups)
to develop skills in the design and organization of educational and training activities, especially in relation to community services
to acquire basic elements for scientific research in different educational contexts
Course Structure
The course is organised into lectures (about 40% of classroom hours) and classroom work (60%). Students will be asked to re-elaborate the contents of the lessons, work in small groups, present the work done in the classroom at home.
Should teaching be carried out in mixed mode or remotely, it may be necessary to introduce changes with respect to previous statements, in line with the programme planned and outlined in the syllabus.
Learning assessment may also be carried out on line, should the conditions require it.
Detailed Course Content
The epistemological dimension of the pedagogy
The relationship of the pedagogy with other social sciences
Places and times for learning
Educational work with the community
Textbook Information
Frabboni, F., Pinto Minerva F., Introduzione alla pedagogia generale, Laterza, 2015, pp. 5-20; 29-62; 65-78 (escluso paragrafo 2.2.); 157-278.
Maccario D., La didattica nei contesti socioculturali e assistenziali, Carocci faber, 2009, pp. 11-62; 85-155.
Course Planning
Subjects | Text References | |
---|---|---|
1 | Sezione prima: Tempi e lughi dell'educazione | |
2 | I tempi e i luoghi della formazione. Il sistema formativo | Introduzione alla Pedagogia generale, III,1, pp. 185-194 |
3 | Il sistema formativo integrato | Introduzione alla Pedagogia generale, III, 2, pp. 195-206 |
4 | Le agenzie educative | Introduzione alla Pedagogia generale, III,3, pp. 207-240 |
5 | Le stagioni dell'educazione | Introduzione alla Pedagogia generale, III, 4, pp. 241-279 |
6 | Sezione seconda: Fondamenti teorici della pedagogia | |
7 | L'identità della pedagogia | Introduzione alla Pedagogia generale, I,1, pp. 5-20 |
8 | Statuto teorico della pedagogia | Introduzione alla Pedagogia generale, I,2, pp. 29-62 |
9 | Complessità e pedagogia della ragione | Introduzione alla Pedagogia generale, II, 1, pp. 65-78 (escludere paragrafo 2.2) |
10 | Sezione Terza: Educazione di comunità | |
11 | Sezione quarta: Contesti specifici di lavoro in comunità | |
12 | L'azione educativa nei contesti sociali | Maccario D., La didattica nei contesti socioculturali e assistenziali, Introduzione, pp. 11-23 |
13 | L'educatore in classe | Maccario D., La didattica nei contesti socioculturali e assistenziali, pp. 25-41 |
14 | L'educatore in strada | Maccario D., La didattica nei contesti socioculturali e assistenziali, pp. 43-62 |
15 | L’educatore e i minori stranieri non accompagnati | Maccario D., La didattica nei contesti socioculturali e assistenziali, pp. 85-99 |
16 | L’educatore e le situazioni di sospetto maltrattamento e abuso | Maccario D., La didattica nei contesti socioculturali e assistenziali, pp. 101-122 |
17 | L’educatore e la famiglia del disabile intellettivo adulto | Maccario D., La didattica nei contesti socioculturali e assistenziali, pp. 123-138 |
18 | Per comprendere l’intervento degli educatori di professione | Maccario D., La didattica nei contesti socioculturali e assistenziali, pp. 139-155 |