PEDAGOGIA GENERALE E DI COMUNITA' CON LABORATORIO
Module PEDAGOGIA GENERALE E DI COMUNITA'

Academic Year 2022/2023 - Teacher: Roberta PIAZZA

Expected Learning Outcomes

The Pedagogy course is aimed at getting students to acquire knowledge on the topics of education and training both from the theoretical point of view and in reference to the methodological aspects of the discipline.
The educational objectives are as follows:
to define and identify the theoretical and methodological foundations of pedagogical knowledge
to know and be able to use the basic vocabulary of pedagogy
to acquire analysis skills of different training system (formal, non-formal, informal and territorial) and of different educational needs (in relation to different age groups)
to develop skills in the design and organization of educational and training activities, especially in relation to community services
to acquire basic elements for scientific research in different educational contexts

Course Structure

The course is organised into lectures (about 40% of classroom hours) and classroom work (60%).  Students will be asked to re-elaborate the contents of the lessons, work in small groups, present the work done in the classroom at home.

Should teaching be carried out in mixed mode or remotely, it may be necessary to introduce changes with respect to previous statements, in line with the programme planned and outlined in the syllabus.

Learning assessment may also be carried out on line, should the conditions require it.

Detailed Course Content

The epistemological dimension of the pedagogy
The relationship of the pedagogy with other social sciences
Places and times for learning
Educational work with the community

Textbook Information

Frabboni, F., Pinto Minerva F., Introduzione alla pedagogia generale, Laterza, 2015, pp. 5-20; 29-62; 65-78 (escluso paragrafo 2.2.); 157-278.

Maccario D., La didattica nei contesti socioculturali e assistenziali, Carocci faber, 2009, pp. 11-62; 85-155.

Course Planning

 SubjectsText References
1Sezione prima: Tempi e lughi dell'educazione
2I tempi e i luoghi della formazione. Il sistema formativoIntroduzione alla Pedagogia generale, III,1, pp. 185-194
3Il sistema formativo integratoIntroduzione alla Pedagogia generale, III, 2, pp. 195-206
4Le agenzie educativeIntroduzione alla Pedagogia generale, III,3, pp. 207-240
5Le stagioni dell'educazioneIntroduzione alla Pedagogia generale, III, 4, pp. 241-279
6Sezione seconda: Fondamenti teorici della pedagogia
7L'identità della pedagogia Introduzione alla Pedagogia generale, I,1, pp. 5-20
8Statuto teorico della pedagogiaIntroduzione alla Pedagogia generale, I,2, pp. 29-62
9Complessità e pedagogia della ragioneIntroduzione alla Pedagogia generale, II, 1, pp. 65-78 (escludere paragrafo 2.2)
10Sezione Terza: Educazione di comunità
11Sezione quarta: Contesti specifici di lavoro in comunità
12L'azione educativa nei contesti socialiMaccario D., La didattica nei contesti socioculturali e assistenziali, Introduzione, pp. 11-23
13L'educatore in classeMaccario D., La didattica nei contesti socioculturali e assistenziali, pp. 25-41
14L'educatore in stradaMaccario D., La didattica nei contesti socioculturali e assistenziali, pp. 43-62
15L’educatore e i minori stranieri non accompagnati Maccario D., La didattica nei contesti socioculturali e assistenziali, pp. 85-99
16L’educatore e le situazioni di sospetto maltrattamento e abuso Maccario D., La didattica nei contesti socioculturali e assistenziali, pp. 101-122
17L’educatore e la famiglia del disabile intellettivo adultoMaccario D., La didattica nei contesti socioculturali e assistenziali, pp. 123-138
18Per comprendere l’intervento degli educatori di professione Maccario D., La didattica nei contesti socioculturali e assistenziali, pp. 139-155