METHODOLOGY OF PSYCHO-SOCIAL RESEARCH WITH LAB. OF PSYCHO-METRIC STATISTICS
Academic Year 2022/2023 - Teacher: ZIRA HICHYExpected Learning Outcomes
The aim of
the course is to provide fundamental knowledge relating to the methodology of
psychosocial research and data analysis.
Course Structure
Lectures,
laboratory.
Required Prerequisites
No prerequisite.
Attendance of Lessons
Recommended.
Detailed Course Content
During the
course it will be studied: research phases, variables, research designs,
control methods, data collection instruments, descriptive statistics and
inferential statistics. Laboratory will consist of practical activities related
to the topics addressed in the course.
Textbook Information
- Di Nuovo S. & Hichy Z. (2007). Metodologia della ricerca psicosociale. Bologna: Il Mulino (150 pages).
- Aaron, A., Coups, E.J. & Aron, E.N. (2018). Fondamenti di statistica: Introduzione alla ricerca in psicologia. Milano: Pearson (capitoli 1, 2, 9, 11 e 13; 225 pages).
Course Planning
Subjects | Text References | |
---|---|---|
1 | The birth of a research | Di Nuovo S. & Hichy Z. (2007). Metodologia della ricerca psicosociale. Bologna: Il Mulino. |
2 | The experimental model | Di Nuovo S. & Hichy Z. (2007). Metodologia della ricerca psicosociale. Bologna: Il Mulino. |
3 | Experimental designs and control | Di Nuovo S. & Hichy Z. (2007). Metodologia della ricerca psicosociale. Bologna: Il Mulino. |
4 | Alternative strategies to experimental methods | Di Nuovo S. & Hichy Z. (2007). Metodologia della ricerca psicosociale. Bologna: Il Mulino. |
5 | The validity | Di Nuovo S. & Hichy Z. (2007). Metodologia della ricerca psicosociale. Bologna: Il Mulino. |
6 | Data collection | Di Nuovo S. & Hichy Z. (2007). Metodologia della ricerca psicosociale. Bologna: Il Mulino. |
7 | Qualitative research | Di Nuovo S. & Hichy Z. (2007). Metodologia della ricerca psicosociale. Bologna: Il Mulino. |
8 | The representation of data through graphs and tables | Aaron, A., Coups, E.J. & Aron, E.N. (2018). Fondamenti di statistica: Introduzione alla ricerca in psicologia. Milano: Pearson |
9 | Measurements of central tendency and variability | Aaron, A., Coups, E.J. & Aron, E.N. (2018). Fondamenti di statistica: Introduzione alla ricerca in psicologia. Milano: Pearson |
10 | The analysis of variance | Aaron, A., Coups, E.J. & Aron, E.N. (2018). Fondamenti di statistica: Introduzione alla ricerca in psicologia. Milano: Pearson |
11 | The correlation | Aaron, A., Coups, E.J. & Aron, E.N. (2018). Fondamenti di statistica: Introduzione alla ricerca in psicologia. Milano: Pearson |
12 | The chi-squared | Aaron, A., Coups, E.J. & Aron, E.N. (2018). Fondamenti di statistica: Introduzione alla ricerca in psicologia. Milano: Pearson |
Learning Assessment
Learning Assessment Procedures
During the course, there will be assessments knowledge, with closed and/or open questions. The exam will be concluded with the oral assessment of learning, during the exam sessions.
During the
exam sessions, the exam will consist of an oral test.
Examples of frequently asked questions and / or exercises
What are descriptive research methods?
What is meant by the ecological validity of a research?
What is a frequency table?
What is the aim of analysis of variance?