DESIGN AND EVALUATION OF FORMATIVE INTERVENTIONS ON THE TERRITORY

Academic Year 2019/2020 - 2° Year - Curriculum Educazione ambientale e territorio, insegnamento
Teaching Staff: Giuseppe Carmelo PILLERA
Credit Value: 6
Scientific field: M-PED/04 - EDUCATIONAL RESEARCH
Taught classes: 36 hours
Term / Semester:

Learning Objectives

The course aims to provide the theoretical framework and the methodological skills useful for the design, management, monitoring, and evaluation of programs and territorial projects on education and training, with particular regard to: education for environment and sustainable development; training and retraining of human resources; social disadvantage of individuals or groups and community empowerment. We will focusing critically on the needs of the territory in a perspective of change and intercultural dialogue.


Course Structure

Lectures accompanied by practical activities in classroom and in e-learning environment (Studium), that will exploit methodologies such as case history, simulation, group work, focus group.


Detailed Course Content

  • Designing for competences and competencies to design.
  • Project design and management techniques and tools.
  • From the context and needs analysis to the intervention model.
  • Territorial contexts, pedagogical roles, beneficiaries and targets of socio-educational design: environmental education and sustainable development education; empowerment of groups, local communities, cities; social hardship and multiculturalism; lifelong learning, careers guidance, vocational training, development / retraining of human resources.
  • New orientiations on assessment and methodologies for project monitoring and evaluation.

Textbook Information

All texts in article or book chapter, together with further work materials, will be provided in PDF format on the Studium e-learning platform. The count of the number of pages is done excluding any ending pages dedicated exclusively to the bibliography.

  1. Torre E. M., Dalla progettazione alla valutazione. Modelli e metodi per educatori e formatori, Roma, Carocci Editore, 2014. [154 pp.]
  2. Caldelli A., Tantillo F., Narrazione e sviluppo dei territori. Crescita di comunità e costruzione di identità complesse, Trento, Erickson, 2006, pp. 7-49 (I parte) più un capitolo a scelta della II parte (capp. 3, 4, 5, 6, 7, 8). [60 pp. C.ca]
  3. Iori V., Professioni educative e cambiamenti legislativi in corso, in Pedagogia Oggi, 2 (2017), pp. 17-30. [14 pp.]
  4. Mannese E., L’Osservatorio sui processi formativi e l’analisi territoriale: il progetto pilota Giustino Fortunato, in Pedagogia Oggi, 1 (2015), 281-294. [14 pp.]
  5. Luppi E., Progettazione e valutazione di un percorso formativo basato sui Learning Object per chi educa allo sviluppo sostenibile, in Ricerche di Pedagogia e Didattica – Journal of Theories and Research in Education, 8, 1 (2013), pp. 21-46. [23 pp.]
  6. Deluigi R., Progettazione partecipata e intercultura: linee di intersezione e di cittadinanza, in Fiorucci M., Pinto Minerva F., Portera A. (a cura di), “Gli Alfabeti dell’Intercultura”, Pisa, ETS, 2017, pp. 515-523. [8 pp.]
  7. In Tomarchio M., Ulivieri S., “Pedagogia militante. Diritti, culture, territori”, Pisa, Edizioni ETS, 2015:
    1. Calaprice S., I nuovi modi e i nuovi mondi del disagio giovanile: quale pedagogia inclusiva? pp. 385-392. [8 pp.]
    2. Iavarone M. L., P. Orefice, Ricostruire comunità nella terra dei fuochi. Il manager educativo nello sviluppo territoriale integrato, pp. 393-398. [6 pp.]
  8. In Ulivieri S., Binanti L., Colazzo S., Piccinno M. (a cura di), “Scuola Democrazia Educazione. Formare ad una nuova società della conoscenza e della solidarietà”, Atti del Convegno Siped di Lecce 2018, Lecce, PensaMultimedia, 2018:
    1. Zizioli E., Quando ad accogliere non è la scuola: il ruolo delle public libraries nei territori di confine, pp. 135-140. [4 pp.]
    2. Bagnato K., Not Education, Employment or Training (Neet): quale ruolo per il pedagogista?, pp. 713-718. [5 pp.]
    3. Calvano G., L’educatore ambientale: un professionista educativo per il futuro, pp. 733-738. [5 pp.]
    4. Borgogni A., Il bambino e la città: libertà di movimento e democrazia nello spazio pubblico, pp. 1163-1168. [5 pp.]
  9. Zoletto D., Wildemeersch D., Public playgrounds as environments for learning citizenship. Notes from the Scientific Research Community: ‘Plurality and Diversity in Urban Context’, in Pedagogia Oggi, 1 (2012), pp. 78-86. [8 pp.]
  10. Boccaletti L., Chiappelli T., Donati A., Mattioli E., I metodi di orientamento professionale e formativo attenti al genere e al background culturale, in “Time to move on. A comparative study into gender, migration and counselling in Europe”, UK, The IARS International Institute, 2016, pp. 27-48. [22 pp.]
  11. Montalbetti K., Formare e (ri) orientare i lavoratori "over 40" fra crisi occupazionale e inclusione sociale. Analisi di un progetto pilota, in Pedagogia Oggi, 1 (2015), pp. 315-324. [10 pp.]
  12. Pillera G., Dal muro alla rete. Trattamento dei detenuti e innovazione tecnologica nell’istruzione e nella formazione penitenziaria. Profili comparativi europei, italiani e spagnoli, Catania, CUECM, 2017, pp. 239-389 [150 pp.]
  13. Vecchiato T., Rapporti tra valutazione partecipata e lavoro per progetti, in Maurizio R. (a cura di), “Progettare nel sociale”, Padova, Fondazione Zancan, 2004 [15 pp.]
  14. In N. Stame (a cura di), “Classici della valutazione”, Milano, Franco Angeli, 2007:
    1. E. G. Guba, Y.S. Lincoln, La valutazione di quarta generazione, pp. 128-156 [28 pp.]
    2. M.Q. Patton, Il dibattito sui paradigmi: una sintesi utilitarista, pp. 188-239 [51 pp.].