MODELS OF PEDAGOGICAL DESIGN AND EDUCATIONAL POLICIES - EVALUATION METHODS AND TECHNIQUESModule MODELS OF PEDAGOGICAL DESIGN AND EDUCATIONAL POLICIES
Academic Year 2022/2023 - Teacher: Roberta PIAZZAExpected Learning Outcomes
The course aims to provide theoretical and methodological elements on planning in socio-educational contexts.
Course Structure
The course is divided into a part of lectures (about 40% of the hours of classroom activities), during which the topics of the course are introduced.
The remaining 60% is instead dedicated to classroom work: students will be asked to rework the contents of the lessons, to work in small groups, to present the work done in the classroom (even at home), to analyze case studies.
If the teaching is given in a mixed or remote way, the necessary changes may be introduced with respect to what was previously stated, in order to comply with the program envisaged and reported in the syllabus.
Detailed Course Content
Educational and social planning
Planning in socio-educational services
The elements of the design
From planning to action plan
Planning in communities for minors
Textbook Information
Paradiso L., La progettazione educativa e sociale. Modelli, metodollgie, strumenti, Mondadori, Firenze, 2020
P. Bastianoni e M. Baiamonte, Il progetto educativo nella comunità per minori. Cos'è e come si costruisce, Erickson, Trento, 2014
Course Planning
Subjects | Text References | |
---|---|---|
1 | La progettazione educativa e sociale e le competenze progettuali | Paradiso L., La progettazione educativa e sociale. Modelli, metodollgie, strumenti, Mondadori, Firenze, 2020, pp. 3-20 |
2 | La progettazione nell'evoluzione dei servizi socio-educativi | Paradiso L., La progettazione educativa e sociale. Modelli, metodollgie, strumenti, Mondadori, Firenze, 2020, pp. 21-34 |
3 | Modelli e approcci per la progettazione educativa | Paradiso L., La progettazione educativa e sociale. Modelli, metodollgie, strumenti, Mondadori, Firenze, 2020, pp. 35-57 |
4 | Il sistema di progettazione | Paradiso L., La progettazione educativa e sociale. Modelli, metodollgie, strumenti, Mondadori, Firenze, 2020, pp.67-114 |
5 | Le diverse tipologie di progetto | Paradiso L., La progettazione educativa e sociale. Modelli, metodollgie, strumenti, Mondadori, Firenze, 2020, pp. 115-134 |
6 | L'analisi dei bisogni | Paradiso L., La progettazione educativa e sociale. Modelli, metodollgie, strumenti, Mondadori, Firenze, 2020, pp.135-158 |
7 | Analisi dei problemi | Paradiso L., La progettazione educativa e sociale. Modelli, metodollgie, strumenti, Mondadori, Firenze, 2020, pp. 159-176 |
8 | Il contesto della progettazione | Paradiso L., La progettazione educativa e sociale. Modelli, metodollgie, strumenti, Mondadori, Firenze, 2020, pp. 177-203 |
9 | Finalità, obiettivi, risultati | Paradiso L., La progettazione educativa e sociale. Modelli, metodollgie, strumenti, Mondadori, Firenze, 2020,, pp. 203-228 |
10 | La mappatura degli interventi | Paradiso L., La progettazione educativa e sociale. Modelli, metodollgie, strumenti, Mondadori, Firenze, 2020, pp. 229-254 |
11 | Dall'idea progettuale al piano di azione | Paradiso L., La progettazione educativa e sociale. Modelli, metodollgie, strumenti, Mondadori, Firenze, 2020,, 255-276 |
12 | Il sistema di documentazione | Paradiso L., La progettazione educativa e sociale. Modelli, metodollgie, strumenti, Mondadori, Firenze, 2020, pp. 297-307 |
13 | Il contesto: la comunità per minori | P. Bastianoni e M. Baiamonte, Il progetto educativo nella comunità per minori. Cos'è e come si costruisce, Trento, Erickson, 2014, pp. 13-26.- |
14 | Obiettivi educativi per riparare danni educativi precoci | P. Bastianoni e M. Baiamonte, Il progetto educativo nella comunità per minori. Cos'è e come si costruisce, Trento, Erickson, 2014, pp. 27-44 |
15 | Contrastare le logiche istituzionalizzanti | P. Bastianoni e M. Baiamonte, Il progetto educativo nella comunità per minori. Cos'è e come si costruisce, Trento, Erickson, 2014, pp. 45-56 |
16 | La progettazione educativa individualizzata | P. Bastianoni e M. Baiamonte, Il progetto educativo nella comunità per minori. Cos'è e come si costruisce, Trento, Erickson, 2014, pp. 57-70 |
17 | La scheda informatizzata per le comunità per minori | P. Bastianoni e M. Baiamonte, Il progetto educativo nella comunità per minori. Cos'è e come si costruisce, Trento, Erickson, 2014, pp. 71-86 |
18 | La progettazione educativa nelle comunità per neomaggiorenni | P. Bastianoni e M. Baiamonte, Il progetto educativo nella comunità per minori. Cos'è e come si costruisce, Trento, Erickson, 2014, pp. 87-102 |
19 | La scheda informatizzata per le comunità per neomaggiorenni | P. Bastianoni e M. Baiamonte, Il progetto educativo nella comunità per minori. Cos'è e come si costruisce, Trento, Erickson, 2014, pp. 103-116 |