MODELS OF PEDAGOGICAL DESIGN AND EDUCATIONAL POLICIES - EVALUATION METHODS AND TECHNIQUES
Module MODELS OF PEDAGOGICAL DESIGN AND EDUCATIONAL POLICIES

Academic Year 2022/2023 - Teacher: Roberta PIAZZA

Expected Learning Outcomes

The course aims to provide theoretical and methodological elements on planning in socio-educational contexts.

Course Structure

The course is divided into a part of lectures (about 40% of the hours of classroom activities), during which the topics of the course are introduced.

The remaining 60% is instead dedicated to classroom work: students will be asked to rework the contents of the lessons, to work in small groups, to present the work done in the classroom (even at home), to analyze case studies.

If the teaching is given in a mixed or remote way, the necessary changes may be introduced with respect to what was previously stated, in order to comply with the program envisaged and reported in the syllabus.

Detailed Course Content

Educational and social planning

Planning in socio-educational services

The elements of the design

From planning to action plan

Planning in communities for minors

Textbook Information

Paradiso L., La progettazione educativa e sociale. Modelli, metodollgie, strumenti, Mondadori, Firenze, 2020

P. Bastianoni e M. Baiamonte, Il progetto educativo nella comunità per minori. Cos'è e come si costruisce, Erickson, Trento, 2014

Course Planning

 SubjectsText References
1La progettazione educativa e sociale e le competenze progettualiParadiso L., La progettazione educativa e sociale. Modelli, metodollgie, strumenti, Mondadori, Firenze, 2020, pp. 3-20
2La progettazione nell'evoluzione dei servizi socio-educativiParadiso L., La progettazione educativa e sociale. Modelli, metodollgie, strumenti, Mondadori, Firenze, 2020, pp. 21-34
3Modelli e approcci per la progettazione educativaParadiso L., La progettazione educativa e sociale. Modelli, metodollgie, strumenti, Mondadori, Firenze, 2020, pp. 35-57
4Il sistema di progettazioneParadiso L., La progettazione educativa e sociale. Modelli, metodollgie, strumenti, Mondadori, Firenze, 2020, pp.67-114
5Le diverse tipologie di progettoParadiso L., La progettazione educativa e sociale. Modelli, metodollgie, strumenti, Mondadori, Firenze, 2020, pp. 115-134
6L'analisi dei bisogniParadiso L., La progettazione educativa e sociale. Modelli, metodollgie, strumenti, Mondadori, Firenze, 2020, pp.135-158
7Analisi dei problemiParadiso L., La progettazione educativa e sociale. Modelli, metodollgie, strumenti, Mondadori, Firenze, 2020, pp. 159-176
8Il contesto della progettazioneParadiso L., La progettazione educativa e sociale. Modelli, metodollgie, strumenti, Mondadori, Firenze, 2020, pp. 177-203
9Finalità, obiettivi, risultatiParadiso L., La progettazione educativa e sociale. Modelli, metodollgie, strumenti, Mondadori, Firenze, 2020,, pp. 203-228
10La mappatura degli interventiParadiso L., La progettazione educativa e sociale. Modelli, metodollgie, strumenti, Mondadori, Firenze, 2020, pp. 229-254
11Dall'idea progettuale al piano di azioneParadiso L., La progettazione educativa e sociale. Modelli, metodollgie, strumenti, Mondadori, Firenze, 2020,, 255-276
12Il sistema di documentazioneParadiso L., La progettazione educativa e sociale. Modelli, metodollgie, strumenti, Mondadori, Firenze, 2020, pp. 297-307
13Il contesto: la comunità per minoriP. Bastianoni e M. Baiamonte, Il progetto educativo nella comunità per minori. Cos'è e come si costruisce, Trento, Erickson, 2014, pp. 13-26.-
14Obiettivi educativi per riparare danni educativi precociP. Bastianoni e M. Baiamonte, Il progetto educativo nella comunità per minori. Cos'è e come si costruisce, Trento, Erickson, 2014, pp. 27-44
15Contrastare le logiche istituzionalizzantiP. Bastianoni e M. Baiamonte, Il progetto educativo nella comunità per minori. Cos'è e come si costruisce, Trento, Erickson, 2014, pp. 45-56
16La progettazione educativa individualizzataP. Bastianoni e M. Baiamonte, Il progetto educativo nella comunità per minori. Cos'è e come si costruisce, Trento, Erickson, 2014, pp. 57-70
17La scheda informatizzata per le comunità per minoriP. Bastianoni e M. Baiamonte, Il progetto educativo nella comunità per minori. Cos'è e come si costruisce, Trento, Erickson, 2014, pp. 71-86
18La progettazione educativa nelle comunità per neomaggiorenniP. Bastianoni e M. Baiamonte, Il progetto educativo nella comunità per minori. Cos'è e come si costruisce, Trento, Erickson, 2014, pp. 87-102
19La scheda informatizzata per le comunità per neomaggiorenniP. Bastianoni e M. Baiamonte, Il progetto educativo nella comunità per minori. Cos'è e come si costruisce, Trento, Erickson, 2014, pp. 103-116