SOCIAL HISTORY OF EDUCATION

Academic Year 2016/2017 - 1° Year - Curriculum Educatore sociale e di comunita'
Teaching Staff: Stefano LENTINI
Credit Value: 10
Scientific field: M-PED/02 - HISTORY OF EDUCATION
Taught classes: 60 hours
Term / Semester:

Detailed Course Content

Overall objective is to introduce to the subjects and the problems of the historiography education in language clear and very simple. The course also wants to offer a systematic framework of the history of the ideas, culture, education through the ages.

The topics of this course are: the relationship between pedagogy and politics in the social history; the methodology of historical research in education; history of education.


Textbook Information

A. General Section

1. M. A. Manacorda, Storia illustrata dell'educazione. Dall’antico Egitto e fino ai nostri giorni, Giunti, Firenze, 1992.

2.A. Criscenti (a cura di), Nuovi orientamenti di storiografia contemporanea e implicanze nella ricerca storico-educativa, Fondazione Vito Fazio Allmayer, Palermo 2016

B. Special Section

1. A. Criscenti, Istruzione ed educazione negli scritti giovanili di Condorcet. Traduzione italiana delle Réflexions et notes sur l’éducation (1773-1782), Pellegrini, Cosenza, 1996.

2. S. Lentini, Lumi, Arte, Rivoluzione in Spagna: la “pedagogia sociale” di Francisco Goya y Lucientes, Unicopli, Milano 2015.

 

C. Lectures

1. A. Criscenti, Progettare la formazione per i minori. Saggio di pedagogia critica, CUECM, Catania, 2010 .