METHODOLOGY OF PSYCHO-SOCIAL RESEARCH WITH LAB. OF PSYCHO-METRIC STATISTICS

Academic Year 2022/2023 - Teacher: ZIRA HICHY

Expected Learning Outcomes

The aim of the course is to provide fundamental knowledge relating to the methodology of psychosocial research and data analysis.

Course Structure

Lectures, laboratory.

Required Prerequisites

No prerequisite.

Attendance of Lessons

Recommended.

Detailed Course Content

During the course it will be studied: research phases, variables, research designs, control methods, data collection instruments, descriptive statistics and inferential statistics. Laboratory will consist of practical activities related to the topics addressed in the course.

Textbook Information

  • Di Nuovo S. & Hichy Z. (2007). Metodologia della ricerca psicosociale. Bologna: Il Mulino (150 pages).
  • Aaron, A., Coups, E.J. & Aron, E.N. (2018). Fondamenti di statistica: Introduzione alla ricerca in psicologia. Milano: Pearson (capitoli 1, 2, 9, 11 e 13; 225 pages).

Course Planning

 SubjectsText References
1The birth of a researchDi Nuovo S. & Hichy Z. (2007). Metodologia della ricerca psicosociale. Bologna: Il Mulino.
2The experimental modelDi Nuovo S. & Hichy Z. (2007). Metodologia della ricerca psicosociale. Bologna: Il Mulino.
3Experimental designs and controlDi Nuovo S. & Hichy Z. (2007). Metodologia della ricerca psicosociale. Bologna: Il Mulino.
4Alternative strategies to experimental methodsDi Nuovo S. & Hichy Z. (2007). Metodologia della ricerca psicosociale. Bologna: Il Mulino.
5The validityDi Nuovo S. & Hichy Z. (2007). Metodologia della ricerca psicosociale. Bologna: Il Mulino.
6Data collectionDi Nuovo S. & Hichy Z. (2007). Metodologia della ricerca psicosociale. Bologna: Il Mulino.
7Qualitative researchDi Nuovo S. & Hichy Z. (2007). Metodologia della ricerca psicosociale. Bologna: Il Mulino.
8The representation of data through graphs and tables Aaron, A., Coups, E.J. & Aron, E.N. (2018). Fondamenti di statistica: Introduzione alla ricerca in psicologia. Milano: Pearson 
9Measurements of central tendency and variability Aaron, A., Coups, E.J. & Aron, E.N. (2018). Fondamenti di statistica: Introduzione alla ricerca in psicologia. Milano: Pearson
10The analysis of variance Aaron, A., Coups, E.J. & Aron, E.N. (2018). Fondamenti di statistica: Introduzione alla ricerca in psicologia. Milano: Pearson
11The correlation Aaron, A., Coups, E.J. & Aron, E.N. (2018). Fondamenti di statistica: Introduzione alla ricerca in psicologia. Milano: Pearson
12The chi-squared Aaron, A., Coups, E.J. & Aron, E.N. (2018). Fondamenti di statistica: Introduzione alla ricerca in psicologia. Milano: Pearson

Learning Assessment

Learning Assessment Procedures

During the course, there will be assessments knowledge, with closed and/or open questions. The exam will be concluded with the oral assessment of learning, during the exam sessions.

During the exam sessions, the exam will consist of an oral test.

Examples of frequently asked questions and / or exercises

What are descriptive research methods?

What is meant by the ecological validity of a research?

What is a frequency table?

What is the aim of analysis of variance?